Hizbullah Genel Sekreteri Naim Kasım, ABD, Lübnan ve İsrail arasında Washington'da imzalanan çerçeve anlaşmaya ilişkin açıklamalarda bulundu. İsrail'in Lübnan'ın güneyinde işgal ettiği bazı bölgelerin kontrolünün Lübnan Silahlı Kuvvetleri'ne devredilmesini öngören anlaşmayı reddeden Kasım, anlaşmanın Lübnan'ın egemenliğine zarar verdiğini savundu.
Kasım, ABD'nin başkenti Washington DC'de imzalanan anlaşmayı kınayarak, bunun yerine İran ile ABD arasında varılan mutabakat zaptının uygulanması gerektiğini söyledi.
Hizbullah lideri açıklamasında, "Washington’daki çerçeve anlaşma küçük düşürücü ve utandırıcıdır, aynı zamanda egemenliğin teslimi anlamına gelmektedir Bu anlaşma geçersiz ve hükümsüzdür. İran-Amerikan mutabakat zaptının hükümlerinin uygulanması gerekmektedir" ifadelerini kullandı.
SİLAHSIZLANMA ŞARTINA TEPKİ: "KIRMIZI ÇİZGİLERİ AŞAN TEHLİKELİ ÖNERİ"
Kasım, İsrail'in Lübnan topraklarından çekilmesinin Hizbullah'ın silahsızlandırılması şartına bağlanmasına yönelik önerilere de sert tepki gösterdi.
Hizbullah lideri, "İsrail’in çekilmesinin Lübnan genelinde direnişin silahsızlandırılmasına bağlanması, tüm kırmızı çizgileri aşan son derece tehlikeli bir öneridir" dedi.
"SAHADAKİ MÜCADELEYİ SÜRDÜRECEĞİZ"
Lübnan ile İsrail arasında varılan anlaşmanın Hizbullah'ın tutumunu değiştirmeyeceğini belirten Kasım, örgütün mücadeleyi sürdüreceğini söyledi.
Kasım, "İşgali yenmek için sahada mücadelemizi sürdüreceğiz. En zor şartlarda bile sahayı terk etmedik, bundan sonra da etmeyeceğiz" ifadelerini kullandı.
LÜBNAN YÖNETİMİNE SUÇLAMA: "İŞGALE MEŞRUİYET KAZANDIRILIYOR"
Hizbullah lideri, açıklamalarında Lübnan yönetimine yönelik eleştirilerde de bulundu.
Kasım, Lübnanlı yetkililerin attığı adımların İsrail'in işgalini uzun yıllar boyunca meşrulaştırabileceğini savunarak, "Bu durum, söz konusu toprakların siyonist varlığa ilhak edilmesine bile yol açabilir" dedi.
Lübnan makamlarına çağrıda bulunan Kasım, "Zaman, Lübnan’ı yerle bir eden seçimlerinizden geri dönme zamanı" ifadelerini kullandı.
Kasım ayrıca Hizbullah'ın, Lübnan'ın egemenliğinin korunması, topraklarının özgürleştirilmesi ve İsrail işgalinin sona erdirilmesi amacıyla ortak hareket etmeye hazır olduğunu belirterek, "iş birliği yapmaya ve birlikte hareket etmeye hazır" olduklarını söyledi.
İRAN İLE ABD ARASINDAKİ MUTABAKATI İŞARET ETTİ
Naim Kasım, İran ile ABD arasında yapılan mutabakat zaptının Lübnan açısından önemli bir güvence oluşturduğunu savundu.
Kasım, söz konusu mutabakatın Lübnan'a "güçlü bir koz" verdiğini ve bunun "Lübnan’ın toprak bütünlüğü ve egemenliğini garanti altına aldığını" ifade etti.
Hizbullah lideri ayrıca İran'ın Lübnan'a verdiği desteği memnuniyetle karşıladığını belirterek, Tahran yönetiminin ateşkes sürecindeki rolünü "onur, haysiyet ve güç armağanı" sözleriyle değerlendirdi.
WASHİNGTON'DA İMZALANAN ÜÇLÜ ÇERÇEVE ANLAŞMASI
ABD, Lübnan ve İsrail'den üst düzey yetkililer, taraflar arasındaki görüşmelerin beşinci turu kapsamında Washington'da bir araya gelmişti. Görüşmelerin ardından İsrail'in işgal ettiği bazı bölgelerin kontrolünün Lübnan Silahlı Kuvvetleri'ne devredilmesine ilişkin üçlü çerçeve anlaşması imzalanmıştı.
İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu, anlaşmanın Hizbullah'ın silahsızlandırılması ve belirli bölgelerde güvenlik kontrolünün Lübnan ordusuna bırakılmasını öngören pilot bir proje içerdiğini açıklamıştı.
Netanyahu, Beyrut ve Tel Aviv yönetimlerinin İsrail ordusunun önerdiği iki bölge üzerinde mutabakata vardığını belirtmişti.
Bu bölgelerden birinin, sınırın yaklaşık 10 kilometre kuzeyinden başlayarak Litani Nehri'nin güneyine kadar uzanan ve İsrail tarafından "Sarı Hat" olarak adlandırılan askeri bölgenin dışında yer aldığı ifade edilirken, ikinci bölgenin Litani Nehri'nin kuzeyinde bulunduğu aktarılmıştı.
ATEŞKESİN ŞARTLARINA İLİŞKİN İDDİALAR
ABD basınında yer alan haberlere göre anlaşma, İsrail ile Lübnan arasında bir ateşkes sürecini de içeriyor.
Söz konusu ateşkesin yürürlüğe girmesinin, Hizbullah'ın İsrail'e yönelik saldırılarını tamamen durdurmasına ve örgüte bağlı unsurların Lübnan'ın güneyindeki Litani bölgesinden çekilmesine bağlı olduğu öne sürüldü.
İSRAİL TARAFI: "ANLAŞMADA İRAN VE HİZBULLAH YOK"
Anlaşmayı İsrail adına imzalayan İsrail'in Washington Büyükelçisi Yechiel Leiter ise çerçeve anlaşmanın nihai hedefinin iki ülke arasında kalıcı barış olduğunu savundu.
Leiter, "Her iki ülkenin de güvenlik içinde yaşayacağı gerçek bir barış; İsrail’in ve Lübnan’ın egemenliğinin saygı gördüğü, korunduğu ve güvence altına alındığı bir barış. Bu faaliyetlere dayalı üçlü çerçeve anlaşmada İran yok. Hizbullah yok. İsrail ile Lübnan arasında barışa giden yol var" ifadelerini kullandı.



















